Koupit byt pro mou babičku jako moje osobní výzva!

Většina lidí se zaměřuje na hledání a následnou koupi bytu pro sebe. U mě je to však jiné. Já totiž hledám byt pro svou babičku. Musela jsem se tak ponořit do světa realit i hypotečních úvěrů, který mě doposud míjel. A jaké z toho pro mne plyne poučení?

Nový byt pro moji babičku je nutný!

Moje babička bydlí v nájemním bytě v nepříliš hezké lokalitě, který je navíc přízemní, a tedy i nepříjemně studený. Jedinou okrasou, pro kterou babičku miluji, jsou její oblíbené bylinné pivoňky, které pěstuje odjakživa. Hlavním problémem však je to, že je byt od našeho bydliště podstatně vzdálen, a nemůžeme tak být flexibilní v rámci pomoci. A co si budeme povídat, s přibývajícím věkem bude babička pomoc potřebovat stále intenzivněji. Celá situace babiččina bydlení se mi tak jevila jako neperspektivní a pochopila jsem, že ji musím začít řešit, tak aby se obrátila k lepšímu.

Přemýšlela jsem, jak tento problém rozlousknout, a přišla jsem na jediné řešení, a to vzdát se nájemního bytu, ideálně pak za nabídnuté odstupné, a koupit nový byt. Myšleno tedy nový starší byt, protože na byty v moderních novostavbách finančně zcela jistě nedosáhnu. Babička má trochu svých úspor, které mi na koupi bytu přidá, ovšem hypotéku na byt si beru samozřejmě já, stejně tak budu byt splácet. Byt bude patřit mně a babička v něm bude moci doživotně bydlet.

Vzhledem k tomu, že neoplývám penězi a babička žije sama, a tak nemá velké prostorové nároky, jako ideální velikost bytu se mi jeví 1+kk či 1+1. Garsonka mi přece jen přijde velmi stísněná a myslím, že na člověka, který většinu svého času tráví doma, může působit velmi neutěšeně. Kromě toho, babička má krásný dubový masivní nábytek, který se do garsonky nevejde a prodat ho nechceme ani my ani ona.

Byt 2+kk či 2+1 a větší byty jsou pak nad mé finanční možnosti, sice by mi možná v aktuální situaci na takový byt hypoteční úvěr poskytli, ale nemohu přísahat na svou finanční stabilitu v budoucnosti, a tak raději uvažuji střízlivě a realisticky. Navíc babička skutečně další místnost nepotřebuje.

Hypotéka a já

Upřímně přiznávám, že mám z hypotečního trhu odjakživa husí kůži, na druhou stranu je třeba si uvědomit, že je to dnešní realita, ze které lze stěží vyklouznout. Hypotéky jsou stále dražší, stejně tak jako rostou jejich úrokové míry, které jsou v porovnání s údaji roku 2014 na svém maximu. Ceny nemovitostí budou stále stoupat, nevyplatí se tedy čekat. Navíc vyšší zadlužení není v naší zemi žádnou výjimkou, podle expertů průměrná částka, na kterou byl poskytnut hypoteční úvěr v prvním kvartálu letošního roku v Česku, činí cca 2,1 milionu korun. Nestanu se tedy žádnou exotickou bytostí.

Na trhu existuje široká nabídka hypotečních úvěrů, ze které se vybírá skutečně obtížně. Jako pravděpodobně nejvýhodnější hypotéka se mi jeví produkt nízkonákladové banky mBank. Splácet jimi poskytnutý hypoteční úvěr je možné až po dobu celých 40 let, kdy platí, že úrokové sazby jsou v porovnání s konkurenční nabídkou stále relativně nízké. Pořídit pak lze pomocí tohoto hypotečního úvěru rodinný dům, byt v osobním vlastnictví, celoročně obyvatelnou nemovitost zaměřenou na individuální rekreaci, stavební pozemek i byt v družstevním vlastnictví. V případě koupě družstevního bytu je však povinné ručit jinou nemovitostí, která se již nachází v osobním vlastnictví.

Já však stejně uvažuji výhradně o bytu v osobním vlastnictví.

Bez finančního poradce ani ránu

I když i já se jako takřka každý člověk domnívám, že vládnu přirozenou logikou a selským rozumem, v životě jsem se naučila držet se často se svými nápady při zdi. Sice jsem se hledání výhodné hypotéky skutečně věnovala, ale rozhodla jsem se do svého pátrání stejně zapojit finančního poradce, protože chci mít ve všem jistotu. Lidé této profese se živí poradenstvím, tedy musí neustále sledovat aktuální nabídku na trhu, a tak jim svými obyčejnými laickými znalostmi našinec obvykle může stěží konkurovat.

Finanční poradce mi pak záměr orientovat se na nabídku nízkonákladové banky schválil, ale dal mi ke zvážení ještě jinou možnost, která mě dříve nenapadla, a to tzv. americkou hypotéku. Výhodou je, že získaná suma není přímo vázána na financování nemovitosti, a tak lze zbylé peníze využít dalším potřebným způsobem.

Úroková míra ve srovnání s klasickým hypotečním úvěrem není příliš vysoká, například při fixaci po dobu jednoho roku se jedná o 2,89 % ročně. Americká hypotéka je pak u mBank nabízena v rozmezí od 200 000 Kč do 4 000 000 Kč, resp. 75 % hodnoty vybrané nemovitosti, která je následně poskytnuta jako zástava. Doba splatnosti pak činí 12 měsíců až 20 let v případě neúčelové hypotéky a 25 let v případě konsolidace více úvěrů.

Zatím jsem se pevně nerozhodla, ale myslím, že u nabídky mBank zůstanu. Tak mi držte palce!

Komentáře

  1. Ahoj jestli se můžu zeptat kde bydlí babička? Když ji hledáte bydlení, to nemá kde bydlet, jinak jestli mě to opravdu tak tak klobouk dolů. Protože dnešní mladí lidé mají co dělat aby si obstarali bydlení sami pro sebe. I když je spousty realitních kanceláří a nabídek k bydlení od levných až po ty náročnější třeba v tomhle stylu. Tak snad se vám žádati něco pěkného sehnat.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Interiérová dekorace nemusí být jenom konformace s nevkusem

Já a moje appka aneb zkušenosti s mobilní aplikací pro bankovnictví

V pracovně trávíme spoustu času. Jak ji zařídit co nejlépe?